انجمن پاما

کارگاه های محیط زیستی برای پیمانکاران مرتبط با شهرداری منطقه ۲۲ تهران

پیمانکاران
کارگاه های محیط زیستی برای پیمانکاران مرتبط با شهرداری منطقه ۲۲ تهران
سرمایه گذار : شهرداری منطقه ۲۲
محل اجرا :تهران
نوع قرارداد: رسمی
وضعیت پروژه: بهره برداری
تاریخ تکمیل طرح :1391

توضیحات پروژه :

کارگاه های محیط زیستی برای پیمانکاران مرتبط با شهرداری منطقه ۲۲ تهران

پیمانکارانپیمانکارنپیمانکارانپیمانکارانپیمانکاران

 

بدنبال پیشرفت صنعتی و ورود ماشین آلات به عرصه زندگی افراد و پررنگ تر شدن نقش تجهیزات و دستگاه ها در فرآیندهای کاری و افزایش تعامل انسان ها با اجزای محیط های صنعتی، سازمان ها، با چالش های جدید و مستمری در رابطه با موضوعات ایمنی، بهداشت و محیط زیست مواجه شدند، بطوری که تنها رعایت قوانین قدیمی موجود برای رهایی سازمان ها کافی به نظر نمی رسد، لذا برای نجات سازمان ها، نیروی انسانی، بقای محیط زیست و جلوگیری از خسارت وارده به تجهیزات و تأسیسات، نیاز به قوانین و الزامات قانونی و توجه روز افزون به حفظ محیط زیست بیش از پیش احساس می شود.

با ایجاد بستر فرهنگی و نگرشی نو و سیستماتیک در راستای توسعه پایدار و کرامت انسان، بطور یکپارچه و با همگرایی و چیدمان هم افزای نیروهای انسانی و امکانات و تجهیزات و با استفاده از سیستم آموزش کارآمد، ممیزی های دوره ای، ارزیابی، بهبود مستمر، موجب به حداقل رساندن اثرات نامطلوب صنعت بر محیط و افزایش اثرات مطلوب آن از طریق تأمین ایمنی همه جانبه کلیه کارکنان و همکاران سازمان، تجهیزات و تأسیسات و به صفر رساندن حوادث و آسیب های ناسی از کار از طریق کنترل یا حذف شرایط ناایمن و ارتقاء سطح سلامت افراد از طریق اعمال راهکارهای کنترلی مدیریتی، مهندسی و اجرایی در کلیه سطوح سازمان و همچنین صیانت از محیط زیست به عنوان سرمایه بشریت خواهیم شد .

گسترش مواد و تکنولوژی نوین گرچه رفاه را افزایش می دهد اما به موازات خود مخاطرات جدیدی را نیز پیش روی بشر قرار می دهد که غلبه بر آن نیازمند احساس مسئولیت همگانی در اجرای برنامه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست برای محافظت از جان انسان ها، محیط زیست و سرمایه های ملی می باشد.

بینش و آمادگی برای برنامه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست بصورت یکپارچه ، مسیر دستیابی به اهداف را که همانا ایجاد محیط های کاری بدون حادثه، بدون آسیب و بدون آلاینده زیست محیطی است، کوتاه می نماید.

گزارشات مدون برگزاری کارگاه های محیط زیستی برای پیمانکاران مرتبط با شهرداری منطقه ۲۲ تهران با اهداف ذیل ، برنامه ریزی و برگزار گردید :

  • حساس سازی مخاطب
  • آشنایی پیمانکار با مبانی محیط زیست
  • آشنایی پیمانکار با انواع آلودگی تولید شده از طرف پیمانکار
  • آشنایی پیمانکار با قوانین محیط زیستی مربوط به پیمانکار
  • آشنایی پیمانکار با مقوله HSE
  •  بررسی مشکلات موجود و پرسش و پاسخ

کارگاه های محیط زیستی برای پیمانکاران به اهتمام شهرداری منطقه ۲۲ تهران و توسط انجمن پایشگران محیط زیست ایران (پاما) درمدت ۴ روز و جمعا ۲۲ ساعت آموزشی ، بسته به نوع عملکرد پیمانکاران مرتبط با این شهرداری برگزار گردید.

معرفی کارگاه های محیط زیستی برای پیمانکاران:

زمان برگزاری: ۱۲و۱۳و۱۸ آذر ماه ۱۳۹۱
مدت زمان برگزاری:  ۱۴ الی ۱۷
مکان برگزاری: سالن کنفرانس سازمان مدیریت بحران شهرداری منطقه ۲۲
برگزارکننده: انجمن پایشگران محیط زیست ایران با مشارکت و همکاری شهرداری منطقه ۲۲ تهران

مخاطبین کارگاه ها بسته به نوع عملکرد پیمانکاران (گروه هدف) :

۱. عمران
۲. ترافیک
۳. خدمات شهری(جمع آوری زباله)
۴. بازیافت
۵. قنوات و مسیل ها
۶. زیباسازی
۷. فضای سبز
۸. مبارزه با جوندگان

گزارش برگزاری کارگاه های محیط زیستی با پیمانکاران روز اول در تاریخ ۱۳۹۱/۹/۱۲

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران سرکار خانم یزدی زاده مدیر اجرایی پروژه از اعضاء انجمن پایشگران محیط زیست ایران ضمن خوشامد گویی به حاضرین ، و معرفی انجمن، برنامه کارگاه را اعلام نموده و برگزار کنندگان کارگاه را معرفی نمودند.

در ادامه خانم مهدیه نصرتی تسهیلگر کارگاه ضمن معرفی خود سخنانی کوتاه پیرامون پکیج آموزشی انجمن (شامل کتاب خلاقیت در ایمنی، بهداشت و محیط زیست، جزوه آموزشی، برگه نظر سنجی، خودکار و برگه سفید) ارائه و نیز بخشی را تحت عنوان “پارکینگ” معرفی نمود

وی عنوان کرد که سئوالات، نظرات و سخنانی که خارج از بحث کارگاه بوده و به موضوعات مطرح شده مربوط نمی شوند ، در این قسمت نوشته خواهند شد و در صورتی که زمان باقی بماند به آن ها نیز پرداخته خواهد شد.

در ادامه مستندی تحت عنوان “home ” با مضمون نقش حیاتی محیط زیست و اهمیت جلوگیری از تخریب و آلودگی آن برای حاضرین در کارگاه به نمایش درآمد.

سرکار خانم هوشمند در ادامه کارگاه و بخش مبانی محیط زیست سخنان خود را با پرسشی پیرامون فیلم پخش شده آغاز نمود. “برداشت شما از فیلم چه بوده است؟ تنها یک الی دو نفر از حاضرین به محیط زیست به طور مستقیم اشاره کردند.

وی همچنین از حاضرین خواست تا تعریفی از محیط زیست ارائه دهند ، پاسخ ها به طور کلی به مواردی چون: محل زندگی ما، چیزهایی که با ان در ارتباطیم، چیزهای زنده و غیر زنده و … اشاره داشتند.

خانم هوشمند ضمن ارائه تعریف صحیح از محیط زیست ادامه کارگاه را با روش پرسش و پاسخ و با ارائه سئوالاتی چون: اجزای محیط زیست چیست؟ ، محیط زیست اجتماعی کدام است؟، آلودگی چیست و عوامل ایجاد آن شامل چه چیزهایی است؟ و … برگزار نمود.

در خاتمه این بخش وی سئوالی را با این مضمون: ارائه انواع آلودگی های ناشی از فعالیت های عمرانی به بحث گروهی گذاشت. مخاطبین ضمن مشارکت در بحث گروهی
موارد زیر را به اقتضای حرفه خود عنوان نمودند:

  •  نخاله های ساختمانی
  •  آلودگی هوای ناشی از ماشین آلات
  •  برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها
  • جنگل تراشی
  •  آلودگی بصری ناشی از فعالیت های عمرانی

بخش دوم کارگاه محیط زیستی با پیمانکاران معرفی و خوشامد گویی سرکار خانم امینی آغاز شد.

وی که بحث خود را با ارائه اصل پنجاهم قانون اساسی پیرامون حفاظت از محیط زیست آغاز کرد به مباحثی همچون اهمیت منابع طبیعی در قانون و نیز ارائه تعاریفی در زمینه منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر پرداخت.

به گفته وی تاثیرات صنایع، تکنولوژی و به طور کلی تاثیراتی که انسان بر محیط زیست می گذارد و در نتیجه باعث ایجاد تخریب و آلودگی آن می شود، تنها در سطح منطقه ای و ملی نبوده بلکه تاثیرات جهانی را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین در ادائه سخنان خود مفاد قانونی پیرامون شرایط ایمنی و کاری پیمانکاران نظیر ماده۹۱ قانون کار را عنوان نموده و طی روش کارگاهی از حاضرین در خواست نمود تا الزامات قانونی مرتبط با فعالیت پیمانکاران حوزه خود را بیان نمایند.

مخاطبین کارگاه با بیان این نکته که همیشه در بین کارگران جزء مقاومتی در اجرای الزامات قانونی و مسائل ایمنی وجود دارد خود را از مواردی نظیر عدم رعایت اصول و الزامات قانونی دانستند.

مخاطبین افزایش سطح آگاهی کارگران را عامل مهمی در بهبود شرایط ایمنی و رعایت الزامات قانونی عنوان کردند.

کارگاه پس از یک پذیرایی کوچک با سخنان خانم آهن کوب ادامه پیدا کرد.  وی مبنای کارگاه خود را بر پایه ارائه جنبه های زیست محیطی و خطرات ناشی از فعالیت پیمانکاران عنوان نمود .

سرکار خانم اهنکوب ضمن بیان تعاریفی پیرامون بهداشت حرفه ای و ایمنی شغلی در انتهای کارگاه با ارائه تصاویری از مشکلات پیمانکاران مباحث آموزشی را در زمینه مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای و حفاطت از محیط زیست بیان کردند. مخاطبین هزینه های سرسام آور را یکی از بزرگترین موانع موجود جهت رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای عنوان کردند.

گزارش برگزاری کارگاه محیط زیستی با پیمانکاران روز دوم در تاریخ۱۳۹۱/۹/۱۳

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران سرکار خانم یزدی زاده مدیر اجرایی پروژه از اعضاء انجمن پایشگران محیط زیست ایران ضمن خوشامد گویی به حاضرین ، و معرفی انجمن، برنامه کارگاه را اعلام نموده و برگزار کنندگان کارگاه را معرفی نمودند.

در ادامه خانم مهدیه نصرتی تسهیلگر کارگاه ضمن معرفی خود سخنانی کوتاه پیرامون پکیج آموزشی انجمن (شامل کتاب خلاقیت در ایمنی،بهداشت و محیط زیست، جزوه آموزشی، برگه نظر سنجی ، خودکار و برگه سفید) ارائه و نیز بخشی را تحت عنوان “پارکینگ” معرفی نمود

وی عنوان کرد که سئوالات ، نظرات و سخنانی که خارج از بحث کارگاه بوده و به موضوعات مطرح شده مربوط نمی شوند ، در این قسمت نوشته خواهند شد و در صورتی که زمان باقی بماند به آن ها نیز پرداخته خواهد شد.

در ادامه مستندی تحت عنوان “home” با مضمون نقش حیاتی محیط زیست و اهمیت جلوگیری از تخریب وآلودگی آن برای حاضرین در کارگاه به نمایش درآمد.

سرکار خانم هوشمند پیش از برگزاری بخش اول کارگاه با مضمون “محیط زیست” ، از حاضرین در کارگاه درخواست نمود تا خود را معرفی کرده و حوزه کاری خود را بیان نمایند.

سپس افراد جهت تسهیل در بخش کارکارگاهی و نیز بحث گروهی در سه دسته ، گروهبندی شدند .

سرکار خانم هوشمند در ادامه از حاضرین خواست تا تعریفی از محیط زیست ارائه دهند ، پاسخ ها به طور کلی به مواردی چون :

محیط اطراف ما ، چیزهایی که با ان در ارتباطیم و … اشاره داشتند. خانم هوشمند ضمن ارائه تعریف صحیح از محیط زیست ادامه کارگاه را با روش پرسش و پاسخ و با ارائه سئوالاتی چون: اجزای محیط زیست چیست ؟ ، محیط زیست اجتماعی کدام است ؟ ، آلودگی چیست و عوامل ایجاد آن شامل چه چیزهایی است؟ و … برگزار نمود. در بخش کار کارگاهی خانم هوشمند سه سئوال را مطرح نمودند که عبارت بودند از:

  1. فعالیت شغلی شما قابلیت ایجاد چه آلودگی هایی را دارد؟
  2. چه راهکارهایی برای جلوگیری و بهبود این آلودگی ها پیشنهاد می کنید؟
  3. برای جلوگیری و بهبود این آلودگی ها چه نیازها و امکاناتی وجود دارد؟

و از هر گروه در خواست نمودند تا به صورت گروهی در مورد یکی از سئوالات بحث و گفتگو کرده و سپس یک نماینده از هر گروه مجموعه نظرات گروه را در مقابل سایرین ارائه دهد.

بخش دوم کارگاه با عنوان با ارائه تعریفی از قانون توسط سرکار خانم امینی آغاز شد. وی با بیان اصل ۵۲ قانون اساسی پیرامون محیط زیست به ارائه تعاریفی در زمینه حیات اجتماعی و کرامت انسانی و نیز منابع تجدید پذیرو تجدید نا پذیر پرداخته و طی پرسش و پاسخ ، مسائلی همچون میزان آشنایی پیمانکاران با الزامات قانونی و چگونگی رعایتات آن در فعالیت های آن ها را به چالش کشید. مخاطبین ضمن مشارکت فعال در این بخش نظرات خود را اینگونه عنوان نمودند:

  • در زمینه رعایت اصول و الزامات باید تمام متولیان خود را مسئول دانسته و نسبت به رعایت یا عدم رعایت قوانین و الزامات حساس باشند.
  •  پیمانکاران اصول و قوانین را رعایت می کنند اما این کارگران جز هستند که تخلف می کنند.
  • شهرداری باید نظارت خود را بر فعالیت پیمانکاران بیشتر نماید.
  • باید راهکارهای اصولی برای جلوگیری از تخریب و آلودگی و عدم رعایت قوانین ارائه شود.

خانم امینی در ادامه کارگاه به بیان قوانین و الزامات قانونی پیرامون فعالیت های پیمانکاران پرداختند . در بخش کار کارگاهی خانم امینی از حاضرین در خواست نمودند تا مسائل و مشکلات موجود در زمینه رعایت الزامات قانونی و نیز راهکارهای مناسب را در گروه ها به چالش کشیده و نماینده هر گروه به بیان نظرات گروه بپردازد.

کارگاه پس از یک پذیرایی کوچک با سخنان خانم آهن کوب ادامه پیدا کرد. وی مبنای کارگاه خود را بر پایه ارائه جنبه های زیست محیطی و خطرات ناشی از فعالیت پیمانکاران عنوان نمود .

سرکار خانم اهنکوب ضمن بیان تعاریفی پیرامون بهداشت حرفه ای و ایمنی شغلی در انتهای کارگاه با ارائه تصاویری از مشکلات پیمانکاران مباحث آموزشی را در زمینه مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای و حفاظت از محیط زیست بیان کردند. مخاطبین هزینه های سرسام آور را یکی از بزرگترین موانع موجود جهت رعایت ایمنی و بهداشت حرفه ای عنوان کردند.

 

 گزارش برگزاری کارگاه روز سوم در تاریخ ۱۳۹۱/۹/۱۸

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران سرکار خانم یزدی زاده مدیر اجرایی پروژه از اعضاء انجمن پایشگران محیط زیست ایران ضمن خوشامد گویی به حاضرین ، و معرفی انجمن ، برنامه کارگاه را اعلام نموده و برگزار کنندگان کارگاه را معرفی نمودند.

در ادامه خانم ستاره بابکی تسهیلگر کارگاه ضمن معرفی خود سخنانی کوتاه پیرامون پکیج آموزشی انجمن (شامل کتاب خلاقیت در ایمنی، بهداشت و محیط زیست ، جزوه آموزشی ، برگه نظر سنجی ، خودکار و برگه سفید) ارائه و نیز بخشی را تحت عنوان “پارکینگ” معرفی نمود و عنوان کرد که سئوالات ، نظرات و سخنانی که خارج از بحث کارگاه بوده و به موضوعات مطرح شده مربوط نمی شوند ، در این قسمت نوشته خواهند شد و در صورتی که زمان باقی بماند به آن ها نیز پرداخته خواهد شد.

همچنین بر لزوم شرکت حاضرین در بحث های گروهی برای شنیدن مشکلات از زبان آنان و بیان راهکارهای پیشنهادی تاکید شد .

در ادامه مستندی تحت عنوان ” “home با مضمون نقش حیاتی محیط زیست و اهمیت جلوگیری از تخریب و آلودگی آن برای حاضرین در کارگاه به نمایش درآمد.

سرکار خانم هوشمند پیش از برگزاری بخش اول کارگاه با مضمون “محیط زیست” ، از حاضرین در کارگاه درخواست نمود تا خود را معرفی کرده و حوزه کاری خود را بیان نمایند. سپس افراد جهت تسهیل در بخش کار کارگاهی و نیز بحث گروهی در سه دسته ، گروهبندی شدند .

در بحث گروهی شکل گرفته به بحث پیرامون تعریف محیط زیست و تعریف آلودگی و انواع آن پرداخته شد .

افراد حاضر در کارگاه هر یک به بیان دیدگاه های خود و برداشت خود نسبت به تعاریف ذکر شده پرداختند .

در کارگروهی , مواردی چون لزوم فرهنگ سازی در جامعه با استفاده از تبلیغات و روش های جذاب و همچنین  لزوم وجود آموزش در سطح گسترده کشور تاکید شد . به عنوان مثال به تیزری که توسط شهرداری ساخته شده و در رسانه های جمعی از جمله تلوزیون , در خصوص رعایت اصول و موازین بهداشتی توسط میوه فروشی ها عدم رعایت اصول بهداشتی توسط افراد میوه فروشی ها ولی تیزر پخش شده توسط شهرداری به بهبود آن بسیار کمک کرد .

در رابطه با بحث آلودگی ها و میزان و نوع آلاینده های مرتبط با نوع فعالیت پیمانکاران , به این موضع اشاره شد که کار پیمانکاران مرتبط با جمع آوری زباله می باشد و آنها مستقیما زباله ای تولید نمی کنند و بیان داشتند که این مشکلات مرتبط با بعد وسیع تر یعنی جامعه می باشد .و همچنین بر لزوم فرهنگ سازی در جامعه تاکید گشت. اینکه با استفاده از رسانه های گروهی و تبلیغات بر تفکیک زباله از مبدا و بیرون گذاشتن زباله های در ساعات مقرر شده تاکید بیشتری گردد.

از دیگر نکات بیان شده در بحث گروهی به مکانیزه شدن ماشین آلات شهرداری از سال ۱۵ اشاره شد و بهتر شدن شرایط به دنبال آن . لزوم سازماندهی افراد متفرقه جمع کننده زباله , چراکه ان ها به نوعی تفکیک از مبدا انجام می دهند و این سازماندهی می تواند به بهبود امر بازیافت کمک به سزایی داشته باشد .

برای پسماند تر کود می گیرند و برق می گیرند زباله های تر جداگانه در سوله مقداری از آن کود می شود و مقدار بیشتری دفع می گردد . مقداری بازیافت می شوند دوره گردها با اینکه غیر قانونی اند بهترین نوع بازیافت هستند ولی  به این چرخه برمی گردند که بهتر است سازماندهی شوند .

بخش دوم کارگاه با عنوان الزامات قانونی با ارائه تعریفی از قانون توسط سرکار خانم امینی آغاز شد.

وی با بیان اصل ۵۲ قانون اساسی پیرامون محیط زیست به ارائه تعاریفی در زمینه حیات اجتماعی و کرامت انسانی و نیز منابع تجدید پذیر و تجدید نا پذیر پرداخته و طی پرسش و پاسخ ، مسائلی همچون میزان آشنایی پیمانکاران با الزامات قانونی و چگونگی رعایت آن در فعالیت های آن ها را به چالش کشید.

در بحثی که درحین ارائه خانم امینی در گرفت , به عدم تاثیر و نقش افراد در رابطه با قوانین اشاره شدکه این بحث به سبب خارج بودن از بحث به بخش پارکینگ ارجاع داده شد .
در نکات دیگر بیان شده توسط افراد حاضر می توان به موارد عدم اجرای صحیح قوانین و تخلفات متعدد در معاینات فنی , مانند به اشتراک گذاشتن کارت های معاینه فنی و غیره اشاره کرد .

عدم اجرای کار اصولی نیز از دیگر نکات بیان شده در بحث گروهی بود .

برای مثال در رابطه با ساخت زیر گذر و روگذار ها و تاثیر آنان در کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوا و در عین حال ساخت غیر اصولی آنان که می تواند نتیجه عکس داشته
و باعث افزایش هزینه ها , مصرف بیشتر سوخت و افزایش آلودگی ها گردد , بحث شد.

برای نمونه در خصوص تونل توحید و نکات مثبت و منفی آن بحث شد , از نکات مثبت ساخت تونل به تاثیر به سزای آن در کاهش بار ترافیکی منطقه اشاره شد ولی به دلیل عدم وجود تهویه مناسب عمل تهویه هوا به طور اصولی صورت نگرفته و جت فن ها درست کار نکرده در نتیجه هوای بسیار آلوده ای در این مکان جریان پیدا می کند .

در ادامه خانم امینی بحثی را در همین رابطه برای کارگروهی مطرح کردند , با توجه به گفته هایی مبنی بر اینکه عملکرد شهرداری در خصوص کاهش آلودگی هوا مثبت بوده چرا ما هنوز شاهد پدیده وارونگی هوا و آلودگی هوا هستیم ؟ دلیل چیست و همین طور راهکار مفید ؟ برای نمونه در خصوص تونل توحید که بحث آن مطرح گشت به تبادل نظر پرداخته شد .

در بحث های گروهی عنوان شد که احداث تونل توحید مفید و موثر بوده و بار ترافیکی منطقه کم شد ولی مشکل بزرگی که پیش امد هوای بسیار آلودی زیر تونل توحید به سبب عدم ساخت اصولی , و اینکه شکل تونل مبادلات هوا را انجام نمی دهد و تصفیه کننده ها کار نمی کنند.

در خصوص جت فن های تونل نظری در رابطه با اینکه امکان روشن ساختن کلیه جت فن ها وجود نداشته چرا که حجم باد زیادی تولید کرده نیز مطرح شد و در مقابل راهکاری مانند ساختن فضای باز در این گونه تونل ها اشاره شد مانند زیر گذر اتوبان یادگارامام که روباز بوده و ساختار مناسبی جهت گردش هوا و تصفیه هوا را داراست .

در ادامه خانم امینی به این موضوع اشاره کردند که در این وقت با و با یک همفکری ساده به توانستیم به یک راهکار ساده دست پیدا کنیم و چرا تا این زمان شما به عنوان پیمانکاران حس مسئولیت و وظیفه را نسبت به محیط اطرافتان و شهری که در آن زندگی می کنید ان طور که باید و شاید حس نکرده و با وجود مشاهده و درک مشکلات به راهکارها و راه بیان آنها فکر نکرده اید ؟ و اینکه با همفکری و بحث می توان به راه حل های مفیدی دست پیدا کرد.

در پاسخ افراد حاضر در کارگاه به بیان معضلات موجود پرداخته و اینکه فرد پاسخگویی در رابطه با مشکلات وجود نداشته و گاهی اوقات برای برطرف نمون یک مشکل با انجام ندادن کار اصولی مشکلات جدیدی به وجود می آید .

خانم امینی به بیان لزوم ایجاد یک تشکل و یا متشکل از پیمانکاران و ناظرین اشاره کردند . و بر اهمیت و تاثیری چنین تشکلی پرداختند و اینکه با تشکیل جلسات ماهیانه به بحث پیرامون مشکلات موجود و بیان راهکارها پرداخته چراکه اکثر مشکلات در بین افراد یک صنف یکسان بوده و این جلسات می تواند در بهبود وضع موجود و رفع مشکلات تاثیر بسزایی داشته باشد .

در این خصوص بین حاضرین این بحث در گرفت که به سبب مشغله های کاری چنین امکانی شاید وجود نداشته باشد و این وظایف شوراهاست . و همچنین حاضرین به این نکته که برخی از نمایندگان شورایارها حس مسئولیت لازم و یا اطلاعات و آگاهی های لازم را نداشته و صرفا به سبب اعتبار مالی و معتمد بودن در بین افراد محل در این سمت قرار گرفته اند.
پیشنهادی که در بحث گروهی در این خصوص مطرح شد این بود که بهتر است کارگاه ها و جلساتی با حضور شورایارها گذاشته شود چراکه اکثرا متخصص نبوده و دید فنی نسبت به مشکلات نداشته در نتیجه نمی تواند نقش مثبتی در بهبود شرایط داشته باشند . در ادامه در خصوص نقش موسسات غیر دولتی و تاثیر آن ها و اینکه تا کنون اقدام مفید مثبتی انجام گرفته است یا خیر نیز صحبت شد که این بحث به سبب کمبود زمان با توجه به زمان بندی ها , برای بحث بیشتر به پارکینگ ارجاع داده شد تا در پایان کارگاه در مورد آن صحبت گردد .

کارگاه پس از یک پذیرایی کوچک با سخنان خانم آهن کوب , با مبحث مدیریت ایمنی ادامه پیدا کرد .

وی مبنای کارگاه خود را بر پایه ارائه جنبه های زیست محیطی و خطرات ناشی از فعالیت پیمانکاران عنوان نمود .

سرکار خانم اهنکوب ضمن بیان تعاریفی پیرامون بهداشت حرفه ای و ایمنی شغلی در انتهای کارگاه با ارائه تصاویری از مشکلات پیمانکاران مباحث آموزشی را در زمینه مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای و حفاطت از محیط زیست بیان کردند.

در بحث مطرح شده در حین ارائه خانم آهن کوب بحثی در رابطه با لزوم برگذاری این دست کارگاه ها برای مدیرعاملان شرکت ها و مسئولین و اینکه پیمانکاران و ناظرین در امتیاز بندی ها و غیره نقشی ندارند مطرح گشت.

اختیار نداشتن در تصمیم گیری ها و عدم توجه در خصوص بیان ایده ها و راهکارها از سوی بالا دستان نیز از دیگر مشکلات بیان شده از سوی افرادحاضر در کارگاه بود .

خانم آهن کوب در مورد این موضوع که هریک از ما نقشی داشته و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم و اینکه هریک از ما باید نسبت به وظیفه و شغلی که برعهده داریم مسئول بوده و در همه حال کار درست را انجام دهیم چراکه برای کاردرست انجام دادن احتیاجی به دلیلی نیست و وظیفه انسانی همگی ماست .

و اینکه اگر شما اگر اصول را رعایت کنید خود در آرامش زندگی می کنید و محیط بهتری را برای رشد فرزندانتان آماده می سازید.

در ادامه خانم آهن کوب به نمایش تصاویرگرفته شده از منطقه پرداختند و پیرامون آن ها با حاضرین به بحث و گفتگو پرداخته شد .

در نمایش عکس ها به بیان این راهکار که باید جوب ها و معابر را طوری طراحی کنیم که امکان ریختن زباله وجود نداشته باشد و یا محل ریختن زباله در فواصل نزدیک به هم تعبیه گردد .

در رابطه با نداشتن طرح صحیح و اصولی در خصوص سطل های زباله و در نتیجه آلوده ساختن محیط توسط آنان نیز صحبت به میان آمد.

درادامه بر لزوم بیان راهکارها در این دست کارگاهها اشاره شد و خانم آهن کوب به بیان هدف اصلی این کارگاه ها که بیان مشکلات و رسیدن به راهکارها بوده است اشاره نمودند و اینکه هدف تغییر دیدگاه در وهله اول و در ادامه دست یابی به راهکارها می باشد.

یکی از پیشنهادات و بحث های ارائه شده نیز در رابطه با استفاده کردن از تجربیات مفید بود که به عنوان مثال یکی از پیمانکاران به فعالیت مفیدی که در رابطه با آموزش بازیافت در مدارس انجام داده است اشاره کرد و اینکه این دست فعالیت ها باید گسترش پیدا کرده چراکه بسیار تاثیرگذار می تواند باشد.

از دیگر پیشنهادات ارائه شده در کارگروهی در رابطه با مقوله زیباسازی بود که پیشنهاد شد بهتر است به جای رنگ آمیزی های غیر ضروری و بی جهت اجتناب گردد و یا در صورت امکان از سنگهای رنگی استفاده گردد تا از آلودگی کمتری برخوردار باشد.

در جهت بهبود وضع موجود و ارائه راهکارها استفاده از تله و آفت کش های بیولوژیکی و نیز استفاده از موش کش های الکترو مغناطیسی پیشنهاد گردید .همچنین استفاده دولت و شهرداری ها از ماشین آلات و وسایل به روز و مکانیزه چراکه می تواند در کاهش آلودگی ها و تسریع کارها مفید واقع گردد . جلوگیری از تولید سوخت  بی کیفیت و آلوده کننده نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی در بحث های گروهی بود.

 

 گزارش برگزاری کارگاه روز چهارم در تاریخ ۱۳۹۱/۹/۲۰

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا… مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران سرکار خانم یزدی زاده مدیر اجرایی پروژه از اعضاء انجمن پایشگران محیط زیست ایران ضمن خوشامد گویی به حاضرین ، و معرفی انجمن ، برنامه کارگاه را اعلام نموده و برگزار کنندگان کارگاه را معرفی نمودند.

در ادامه خانم ستاره بابکی تسهیلگر کارگاه ضمن معرفی خود سخنانی کوتاه پیرامون پکیج آموزشی انجمن (شامل کتاب خلاقیت در ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ، جزوه آموزشی ، برگه نظر سنجی ، خودکار و برگه سفید) ارائه و نیز بخشی را تحت عنوان “پارکینگ” معرفی نمود و عنوان کرد که سئوالات ، نظرات و سخنانی که خارج از بحث کارگاه بوده و به موضوعات مطرح شده مربوط نمی شوند ، در این قسمت نوشته خواهند شد و در صورتی که زمان باقی بماند به آن ها نیز پرداخته خواهد شد.

همچنین بر لزوم شرکت حاضرین در بحث های گروهی برای شنیدن مشکلات از زبان آنان و بیان راهکارهای پیشنهادی تاکید شد .

در ادامه مستندی تحت عنوان ” “home با مضمون نقش حیاتی محیط زیست و اهمیت جلوگیری از تخریب و آلودگی آن برای حاضرین در کارگاه به نمایش درآمد.

سرکار خانم هوشمند پیش از برگزاری بخش اول کارگاه با مضمون “محیط زیست” ، از حاضرین در کارگاه در خواست نمود تا خود را معرفی کرده و حوزه کاری خود را بیان نمایند. سپس افراد جهت تسهیل در بخش کار کارگاهی و نیز بحث گروهی در سه دسته ، گروهبندی شدند .

در بحث گروهی شکل گرفته به بحث پیرامون تعریف محیط زیست و تعریف آلودگی و انواع آن پرداخته شد .

افراد حاضر در کارگاه هر یک به بیان دیدگاه های خود و برداشت خود نسبت به تعاریف ذکر شده پرداختند .

از بحث های و راهکارهای بیان شده در حین کارگاه می توان به کمتر استفاده کردن از سموم و استفاده از روش های آب شویی به جای استفاده از سموم , به روز رسانی وسایل و ماشین آلات در نتیجه تولید آلودگی های کمتر و استفاده از انرژی ها نو و ذخیره ای .

از عمده مشکلات بیان شده در کارگاه می توان به دستورالعمل ها برای استفاده از سموم شیمیایی و غیره نام برد که همگی آلاینده بوده و باعث آلایندگی محیط می گردند.

اطلاعات کم و ناکافی و عدم مطالعه در خصوص گونه های مناسب از دیگر مشکلات بیان شده بود .استفاده از گونه هایی که آفات تاثیری رویشان ندارد و یا نسبت به کم آبی مقاوم بوده می تواند در بهبود وضع موجود  بسیار مناسب باشد ولی در حال حاضر به دلیل نبود اطلاعات کافی و تحقیقات مناسب در این زمینه مشکلاتی در رابطه با کاشت گونه های نامناسب وجود دارد . باختصاص دادن بودجه بیشتر به منظور استفاده از نیروی انسانی بیشتر در جهت رسیدگی بهتر به فضای سبز می تواند بسیار مناسب باشد .

آگاه نمودن کارگران و آموزش آنان در این خصوص نیز بسیار حائز اهمیت است . استفاده از کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی نیز از دیگر راهکارهای مفید مطرح شده در کارگاه بود.

بخش دوم کارگاه با عنوان الزامات قانونی با ارائه تعریفی از قانون توسط سرکار خانم امینی آغاز شد.

وی با بیان اصل ۵۲ قانون اساسی پیرامون محیط زیست به ارائه تعاریفی در زمینه حیات اجتماعی و کرامت انسانی و نیز منابع تجدید پذیر و تجدید نا پذیر پرداخته و طی پرسش و پاسخ ، مسائلی همچون میزان آشنایی پیمانکاران با الزامات قانونی و چگونگی رعایت آن در فعالیت های آنها را به چالش کشید .

خانم امینی در ادامه به بحث گروهی در ارتباط با الزامات قانونی ذکر شده در قراردادهای پیمانکاران پرداختند و از افراد حاضر در کارگاه پیرامون مواردی که باید رعایت کنند , مشکلات و راهکارهای آن پرداختند .

الزام استفاده کردن از مواد خاصی که آلایندگی ایجاد نمی کنند در دستور کار پیمانکاران از جمله موارد بیان شده در بحث گروهی بود .

به عنوان مثال قبل از شروع کار از پیمانکاران فضای سبز در خواست می گردد تا از سمومی که پایه گیاهی دشته و درصد کشندگی شان پایین است استفاده کنند . و یا روش های مکانیکی و آب شویی و جمع آوری برگ های آلوده و غیره که همگی برای اجرا بخشنامه می شود .

خانم امینی در ادامه در مورد بخشنامه در خصوص کاشت گونه های نامناسب نیز پرسش کرده و در بحثی که در گرفت بیان شد که تاکنون تحقیقات مفیدی صورت نگرفته ولی در رابطه با کاهش سموم مضر و کاهش استفاده از مواد شیمیایی بیان شد که از سال ۱۳۸۱ تا کنون میزان استفاده از این دست سموم بسیار کاهش یافته به طوریکه از ۳۰۰ لیتر به ۸ لیتر کاهش پیدا کرده است .

و این روند رو به رشدی بوده است که توسط بخشنامه ها صورت گرفته است .

ولی علاوه بر بیان نکات مثبت به این مورد نیز اشاره شد که با اینکه استفاده از سموم شیمیایی و آلاینده کاهش یافته ولی میزان تخریب بالا بوده است چراکه یک درخت نیازهای بسیاری دارد و آلایندگی خاک و هوا از عوامل از بین برنده درختان می باشد .

به عنوان مثال بیان شد که در یک برهه ی زمانی درخت توت جایگزین درخت نارون گردید و لی به سبب منابع آبی کم و آلودگی زیاد کنار گذاشته شد . و در اینجا نیز بار دیگر لزوم تحقیق و پژوهش در رابطه با جایگزین نمودن گونه های مناسب مطرح گشت .

برای نمونه عنوان شد که درخت نارون آلودگی را جذب کرده ولی آفتش زیاد است و از این رو درصد استفاده از سموم در این مورد بالا رفت که مجبور به حذف گشته است . تحقیق و بررسی در خصوص استفاده از گونه هایی که آفت کمتری سمتشان می رود بسیار مفید خواهد بود .

مورد دیگر در خصوص کاشت گونه های نامناسب , کاشت درختان بید بود , که در منطقه سه به صورت معضلی درآمد.از مشکلات مطرح شده در این خصوص به عدم لحاظ نمودن نظر پیمانکار در رابطه با کاشت درختان اشاره شد .

و اینکه اگر پیمانکاری در موردی نظری دهد حمل بر تخطی در انجام وظیفه و یا بهانه ی سود بیشتر مطرح می گردد و از این رو از بیم فسخ شدن قرارداد , اکثر پیمانکاران ترجیح می دهند فقط اطاعت صرف کرده و در صورت وجود مشکلی مانند نامناسب بودن گونه درختی نظری اعمال نکنند .

خانم امینی در ادامه در رابطه با اینکه آیا در قرارداد ها الزامی در رابطه با محیط زیست وجود دارد یا خیر بحثی را مطرح نمودند که در پاسخ گفته شد که تمامی قراردادها یک الحاقیه دارد که پیمانکار موظف است کلیه موارد ایمنی و محیط زیستی را در حد خیلی کلی رعایت کند و همچنین یک عدد سی دی حاوی موارد محیط زیستی به پیمانکاران داده می شود که چون هیچگونه الزامی در خصوص رعایت آن وجود ندارد , بدون مشاهده کنار گذاشته می شود .

از دیگر مشکلاتی که در بحث گروهی مطرح شد وجود حس رقابت ناسالم در بین پیمانکاران بود و لزوم تشکیل یک صنف برای همدلی و همکاری های بیشتر و جلوگیری از رقابت های ناسالم بود.

کارگاه پس از یک پذیرایی کوچک با سخنان خانم آهن کوب , با مبحث مدیریت ایمنی ادامه پیدا کرد .

وی مبنای کارگاه خود را بر پایه ارائه جنبه های زیست محیطی و خطرات ناشی از فعالیت پیمانکاران عنوان نمود .

سرکار خانم اهنکوب ضمن بیان تعاریفی پیرامون بهداشت حرفه ای و ایمنی شغلی در انتهای کارگاه با ارائه تصاویری از مشکلات پیمانکاران مباحث آموزشی را در زمینه مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای و حفاطت از محیط زیست بیان کردند .

در بحث مطرح شده در حین ارائه خانم آهن کوب در خصوص اجرای کار اصولی و پرهیز از بی مبالاتی ها و ساخت و ساز غیر اصولی , مسئله زمان مطرح شد و اینکه گاهی اوقات در بازه زمانی بسیار کم پیمانکاران مجبور به اجرای طرحی می گردند که زمان بسیار بیشتری را نیاز دارد .و در این بازه زمانی کم امکان مطالعه اصولی و مشورت برای پیمانکار وجود ندارد . و اگر در خصوص قراردادها و درخواست های ارائه شده کمی اصولی تر و اجرایی تر کار شود در بهبود وضع موجود تاثیر بسزایی خواهد داشت .

لزوم وضع جرایم سنگین و پیگیری آنها در رابطه با قطع نمودن درختان نیز از دیگر موارد بحث شده در این مبحث بود.

نتایج کارگاه روز اول

تعداد مخاطبین : ۲۱ نفر
تعداد افرادی که فرم های پری تست و پست تست را پر کردند: ۱۵ نفر
تعداد افرادی که فرم نظرسنجی را پر کردند: ۱۶ نفر

 با توجه به نتایج حاصل از پیش آزمون و پس آزمون ، در ارزشیابی کارگاه برگزار شده ٪۱۱/۲۲ افزایش آگاهی وجود داشته است .

 

نتایج کارگاه روز دوم

تعداد مخاطبین : ۲۱ نفر
تعداد افرادی که فرم های پری تست و پست تست را پر کردند: ۱۷ نفر
تعداد افرادی که فرم نظرسنجی را پر کردند: ۱۸ نفر

در ارزشیابی کارگاه برگزار شده ٪۹/۱۷۵  افزایش آگاهی وجود داشته است.

 

نتایج کارگاه سوم

تعداد مخاطبین : ۲۱ نفر
تعداد افرادی که فرم های پیش آزمون پس آزمون را پر کردند: ۱۸ نفر
تعداد افرادی که فرم نظرسنجی را پر کردند: ۱۸ نفر

در ارزشیابی کارگاه برگزار شده٪۸/۶۶ افزایش آگاهی وجود داشته است.

 

 نتایج کارگاه چهارم

تعداد مخاطبین : ۲۱ نفر
تعداد افرادی که فرم های پیش آزمون و پس آزمون را پر کردند: ۱۵ نفر
تعداد افرادی که فرم نظرسنجی را پر کردند: ۱۵ نفر

در ارزشیابی کارگاه برگزار شده ٪۱۳/۶۵ افزایش آگاهی وجود داشته است.

خروجی کارگاه:

  • برگزاری کارگاه ها در مراکز ویژه با حمایت مالی شهرداری به گونه ای که پیمانکاران بتوانند نیروی کار متخصص و آموزش دیده را از این مراکز به خدمت بگیرند.
  • تداوم کارگاه ها در فواصل زمانی مناسب
  • ارائه راهکارهای اجرایی
  • آموزش پرسنل و کارگران جزء
  •  الزام و انجام معاینه فنی و تنظیم ماشین آلات و دستگاه ها
  •  الزام جهت استفاده از ماشین آلات استاندارد
  •  نظارت بر اجرا و رعایت الزامات
  • تامین و پرداخت به موقع منابع مالی توسط کارفرما
  • حذف مقاومتی که در بین کارگران در زمینه عدم توجه و رعایت اصول ایمنی و الزامات قانونی وجود دارد با تعیین الزامات اجرایی و قانونی جدید
  •  پائین بودن دستمزد کارگران مانعی جهت رعایت اصول ایمنی و الزامات قانونی می باشد
  •  تامین نیرو از بین کارگران تحصیل کرده انجام شود
  •  برگزاری کارگاه آموزشی برای مسئولین و کارفرما
  • تقویت و تحکیم سیستم نظارتی بر فعالیت های پیمانکاران
  •  الزام قانونی جهت استفاده از کودهای آلی و جایگزینی آن با کودهای شیمیایی
  •  برگزاری کارگاههای مشابه برای شورایارها و مسئولین
  • لزوم تحقیق و بررسی در خصوص کاشت گونه های گیاهی مناسب شهر تهران و گرداوری آن
  • اختصاص دادن زمان کافی در خصوص پروژهای اجرایی جهت افزایش کیفیت و کاهش هزینه های اضافی
  • لزوم تشکیل صنف یا کمیته متشکل از پیمانکاران در جهت بهبود امور

 

پیشنهادات کارشناسی انجمن پایشگران محیط زیست ایران:

  •  تعیین و توسعه یک استراتژی برای مدیریت HSE پیمانکاران
  • توجه همزمان به موضوعات بهداشت، ایمنی و محی طزیست در فعالیت های پیمانکاری
  • برگزاری کارگاه های اموزشی دوره ای برای پیمانکاران شامل :
    o ارزیابی خطرات بهداشتی
    o آشنایی با مقررات و آیین نامه ها
    o ارزیابی خطرات محیط کار
    o مقررات و آیین نامه های ایمنی و نحوه آمادگی و مقابله با شرایط اضطراری
    o نحوه استفاده از برگه اطلاعات ایمنی مواد MSDS
    o تعهدات، قوانین والزامات زیست محیطی مربوط به فعالیت ها، اثرات نامطلوب زیست محیطی پروژه و اطلاعاتی در مورد مدیریت مواد زائد، کنترل آلودگی آب، هوا و خاک
  • شناسایی و ارزیابی خطرات بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی و اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی
  •  شناسایی و فراهم سازی مقدمات لازم برای مشارکت همه جانبه نیروی کار در فعالیت های HSE
  •  اجرای طرح های مدیریت بهداشتی
  •  اجرای طرح های مدیریت ایمنی
  • اجرای طرح های مدیریت زیست محیطی
  • همکاری کامل با بازرسین معتمد سازمان حفاظت محیط زیست
  •  رعایت کامل مفاد گزارش ارزیابی زیست محیطی و گزارشات بازرسین معتمد سازمان حفاظت محیط زیست و و ارائه گزارشات عملکرد HSE مستمر دوره ای (روزانه، هفتگی، ماهانه، سه ماهه …) و یا سایر تواتر هایی که نماینده کارفرما اعلام نماید
  • برگزاری جلسات ارزیابی ریسک آغاز کار / TOOL BOX MEETINGS /
  •  برگزاری جلسات دوره ای مسئو ل / بازرسین /پیمانکار و نماینده کارفرما
  • تعیین و نظارت بر اجرای اصل جبران خسارت
  • رعایت الزامات HSE در جذب و به کارگیری افراد
  • برنامه های منظم ممیزی و بازرسی HSE
  • تشکیل کمیته فنی و اجرایی پیمانکاران جهت پیگیری و نظارت

 

جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با پشتیبانی تماس گرفته و یا به سایت ما مراجعه نمایید.

انجمن پاما

الان در دفتر هستیم

با ما تماس بگیرید!

شماره تماس و فکس :

۰۲۱۶۶۹۰۲۱۵۷
۰۲۱-۴۱۴۲۵۵۵۵-۲۲۹۹۹

پست الکترونیکی :

pamango.ir@gmail.com

مشاور تلفنی رایگان

همین الان اطلاعات تماس خود را وارد کنید.