طرح همیاران محیط زیست شهری با انتخاب مدارس در سطح منطقه9 شهرداری تهران
این پروژه به منظور آموزش و پرورش همیاران محیط زیست در مباحثی چون مدیریت مصرف آب، مدیریت مصرف انرژی و راه های جلوگیری از اتلاف و آموزش آلودگی هوا انجام شد.
این پروژه در مدارس ابتدایی پسرانه شهید ایمانی و دخترانه جوادالائمه و مدرسه راهنمایی شهدای در مقاطع چهارم تا ششم تشکیل شد. روش انجام این پروژه به صورت مشارکتی است و با همکاری دانش آموزان انجام شد.
نحوه برگزاری جلسات پروژه همیاران محیط زیست در مدارس:
روز اول همیاران محیط زیست :
با عنوان مدیریت مصرف آب وکاهش تولید فاضلاب
برای یخ شکنی و نشان دادن اهمیت فعالیت گروهی و اینکه آن ها یک گروه میباشند در ابتدا یک بازی اجام داده به نام کاموا به این شکل که کاموایی را به بچه ها داده شد و از آنها خواسته شد که آن را دور دست های خود بپیچند و به هرکس که می خواهند بدهند،اینقدر این کار را انجام دادند که کامواها به صورت یک شبکه در آمد، در انتها از یکی از دانش آموزان در خواست شد که برخیزد و از گروه دور شود.
همین حرکت آن باعث اذیت و به هم ریختن جو و شبکه شد. در اینجا دانش آموزان خواسته شد که برداشت خود را در مورد این موضوع عنوان کنند. یکی از آنها گفت میخواستید مارا اذیت کنید…ولی یکی از دانش آموزان دست بلند کرده و کاملا توضیح داد که اگر یکی از ما کار خوب انجام ندهیم کل فعالیت گروهی به هم میریزد.
در مرحله بعد انیمیشن به با عنوان همکاری به آن ها نمایش داده شد.
بحث گروهی که گفتگویی در مورد موضوع مورد علاقه بچه ها بود که به نکاتی همچون احترام به نظرات دیگران ، قطع نکردن حرف یکدیگر و نقد نکردن تذکرداده شد.
موضوعات مطرح شده شامل مصرف آب بود که برای درگیر کردن بچه ها در بحث از آنان سوال شد که راجع به آب و اینکه چرخه آب در طبیعت چگونه است.
آب از کجا می آید؟
کجا مصرف میشود؟
فکر میکنید کجاها به هدر میرود؟
آیا فقط ما انسانها آب مصرف میکنیم؟
جوابهای بچه ها بیشتر به سمت بارش های طبیعی ، هدر دادن آب هنگام مسواک زدن، شستن ماشین ها محدود بود.
برای معرفی اهمیت آب به دلیل بحران آب عکسی به بچه ها نشان داده شد که بیانگر این است که اگر در سالهای قبل هنگام بارش چتر استفاده میکردیم ، اکنون به دلیل کمبود بارش و بحران آب باید همان چتر را بصورت برعکس به شکل ظرف آب برای جمع آوری آب باران استفاده کرد.
در فعالیتی دیگر از آنان خواست شد ، لیستی از مصارف اب درمنزل و مواردی که مشاهده میکنند آب هدر میرود را بنویسند و با خود به کلاس بیاورند.
یکی از بردهای مدرسه هم به همین منظور ( برد محیط زیستی) در نظر گرفته شد و هر جلسه کارهای بچه ها برای دید بقیه نصب شد.
نتیجه گیری که از مطالب صحبت شده در این جلسه داشتیم و مروری که با بچه ها کردیم، نشان داد که این مبحث برای بچه ها قابل لمس تر و عملی تر بوده و بچه ها بخاطر تجربیاتی که در محیط اطراف دیده اند و تطبیق آن با آموزشهای کلاس، این موضوع را خوب فراگرفتند
روز دوم همیاران محیط زیست :
با موضوع مدیریت مصرف انرژی و راههای جلوگیری از ائتلاف آن.
نمایش فیلم و عکس و بحث های گروهی در ارتباط با مصرف انرژی
استفاده از تصاویر برای نشان دادن هدر رفت انرژی
برای تعیین سطح کلی سوالات زیر مطرح شد:
- انرژی چیست؟
- از کجا می آید؟
- از انرژی چه استفاده ای میکنیم؟
- انرژی کجا هدر میرود؟
- پاسخ دانش آموزان
- انرژی توانایی انجام کاراست.
- انرژی همان خورشید است و منابع دیگر انرژی برق هست.
- وقتی برق را خاموش نمیکنیم انرژی هدر میرود.
مباحثی در مورد تعریف انرژی و منابع آن ، نحوه شکل گیری سوخت های فسیلی به همراه نمایش انیمیشن آموزش داده شد.
راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی توسط دانش آموزان مطرح شد:
خاموش کردن لامپ ها
لامپ کم مصرف
استفاده از وسیله نقلیه عمومی
یک انیمیشن درباره تمامی مصارف انرژی در منزل و مصرف بی رویه نشان داده شد
تکمیل این موارد:
- درز گرفتن پنجره ها
- عایق بندی دیوارها توسط کاشت گیاهان
- عایق بندی لوله های آب گرم
- چک کردن شیرهای آب
- کشیدن وسایل برق از پریز در زمان خروج از منزل
- بستن پرده ها در روز و استفاد از نور طبیعی
- کم کردن وسایل گرمایشی بجای باز کردن پنجره ها
- استفاده از کولرهای آبی درشهرهای خشک
انیمیشن دیگری برای تکمیل نشان داده شد که تاثیر مصرف بی رویه انرژی و مضرات آن بر روی دیگر موجودات و کره زمین بود.
یک برد محیط زیست مخصوص کارهای بچه ها در نظر گرفته شد که به مرور کارهایشان نصب خواهد شد.
این جلسه آخرین جلسه سال بود از بچه ها خواسته شد در منزل و محیط اطراف خود مشاهده کنند و آنچه را که یاد گرفته اند در طول تعطیلات فعالیت عملی در مورد عناوین یاد گرفته شده، انجام دهند تا در جلسه بعد از عید نوروز با هم صحبت کنند.
روز سوم همیاران محیط زیست :
آموزش آلودگی هوا
قبل از شروع بحث برای تعیین سطح درمورد موضوع بصورت یک پیش آزمون شفاهی از بچه ها در مورد هوا ، نقش آن ، آلودگی هوا ، تاثیرات آن سوالاتی پرسیده شد:
- هوا چیست؟
- آلودگی هوا چیست؟
- چند آلاینده نام ببرید؟
- آلودگی هوا چه تاثیری در سلامتی انسان دارد؟
- دانش آموزان پاسخ دادند که :
- هوا گاز دارد،مثل هیدرژن،اکسیژن. چیزیست که ما نفس میکشیم و به آن احتیاج داریم
- آلودگی هوا گاز های خطرناکی دارد، هوا کثیف میشود که کارخانه ها آن را آلوده میکنند.
- تعریف آلاینده را نمیدانستند
- و تاثیر آلودگی هوا تنها به بیماریهای تنفسی و قلبی اشاره کردند.
انیمیشنی در مورد آلوده شدن کره زمین در طول زمان به دلیل وجود صنایع و ساخت و سازهای انسانی نشان داده شد.
مباحث آموزش داده شد:
تعریف هوا ، آلودگی هوا ، انواع آن ، اثرات آن ( باران اسیدی، وارونگی هوا و تغییرات آب و هوا ،آزبست) ، و تاثیر آن بر روی سلامتی انسان و تاثیری که روی دیگر موجودات دارد و ارتباط آنان با یکدیگر و راه های کاهش آلودگی هوا
سوالاتی از دانش آموزان پرسیده شد :
بیشترین عامل آلودگی در شهرها را چه چیزی میدانید؟
پاسخ دانش آموزان :
ماشین ها، کارخانه ها ، آتش روشن کردن، بخاری ها
انیمیشن دیگری با موضوع استفاده از وسایل نقلیه عمومی و اینکه استفاده از سوخت های پاک میتواند تاثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا و همچنین ترافیک داشته باشد.
فیلمی که ترکیبی از تمامی مفاهیم به همراه راهکارهای فردی کاهش آلودگی هوا که بصورت انیمیشن می باشد برای آنان نشان داده شد.
به عنوان تکلیف:
کشیدن نقاشی در مورد موضوعاتی که در این جلسات بحث شده و گروه بندی آن ها
تهیه فیلم کوتاه از کارهایی که به منظور کاهش آلودگی هوا انجام می دهند.
جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با پشتیبانی تماس گرفته و یا به سایت ما مراجعه نمایید.